
DE OPRICHTER
Christian von Koenigsegg is de oprichter van het merk Koenigsegg. Deze 46-jarige man is van adellijke oorsprong en is geboren in Stockholm, Zweden. Als kleine jongen bouwde hij al reeds een grasmaaier om tot een mini-auto. Hierdoor kwam zijn technisch inzicht al naar boven. Dit zagen zijn ouders Jesko en Brita met heel veel trots aan. In 1991 bedacht Christian als eerste een nieuwe manier om planken aan elkaar te maken zonder spijkers of lijm. Hij noemde het Click omdat hij een bepaald patroon in de planken maakte zodat ze in elkaar klikten. Hij ging hiermee naar zijn schoonvader die de baas van een vloerfabriek was maar die verwierp het idee. Een paar jaar later brachten een Belgisch en Zweeds bedrijf een identiek soort planken op de markt en verdienden er miljoenen mee. Ze noemden het zelfs Click. Hierna besloot Christian toch maar zijn jongensdroom te volgen en zo zijn eigen autobedrijf op te starten: Koenigsegg Automotive. Hiermee begon hij aan een spectaculaire carrière.

DE EERSTE AUTO
In 1996 stelde het bedrijf zijn allereerste auto voor: de Koenigsegg CC. Hier is 2 jaar aan gesleuteld. Jammer genoeg had het kleine bedrijf niet zo veel financiële middelen zoals andere automerken. Daarom besloot Christian naar het filmfestival van Cannes te gaan en zo veel media-aandacht te krijgen. Dit werkte. Het bedrijf ging vooruit en kon zo de creatie van een volledig afgewerkte auto realiseren.

KOENIGSEGG CC8S
Deze volledig afgewerkte auto werd nog een paar jaar verbeterd en zo kreeg het bedrijf van Christian uiteindelijk de Koenigsegg CC8S. Deze auto werd voorgesteld op het autosalon in Genève in 2002. Bovendien is de wagen één van de meest exclusieve types van Koenigsegg want er rijden er maar 6 van rond op de hele wereld. Ook was dit model de grondlegger voor al hun andere auto's.

CCR
2004-2005
De fabriek van het autobedrijf in Margretetorp brandde in de winter van 2003 af. Dit kwam doordat het historische gebouw, met een rieten dak, heel makkelijk vuur kon vatten. Gelukkig voor het bedrijf waren er een paar medewerkers in de buurt die sommige voertuigen en gereedschappen nog konden redden. Jammer genoeg gingen er toch heel wat belangrijke documenten, modellen van auto's, machines, enz. in vlammen op. Toch bracht Koenigsegg een jaar later een nieuwe auto op de markt: de Koenigsegg CCR. Dit voertuig bevatte een beter carrosserieontwerp, grotere wielen en betere remmen. Hierdoor brak de auto (waarvan er maar 14 zijn gemaakt) het wereldrecord van snelste auto én het record van s'werelds krachtigste wagen. De CCR had dan ook een totale output van 806 pk, dat is vandaag de dag nog altijd zeer veel als je weet dat een Porsche 911 GT2 RS 700 pk bevat.

CCX-CCXR
De Koenigsegg CCX, sterk gelijkend op zijn voorganger de CCR, behoudt de traditionele lay-out van Koenigsegg. Deze lay-out bevat een V8 met middenmotor en een volledig afneembaar en opbergbaar dak. Toch was de CCX een totaal andere auto: hij is iets groter dan de CC. Het was ook de eerste auto van Koenigsegg die aan de wereldwijde eisen van veiligheid en CO2 uitstoot voldeed. Het was de eerste auto van het bedrijf die in Amerika verkocht werd. Een jaar later (2007) kwam de eerste groene supercar ter wereld, de Koenigsegg CCXR, uit omdat hij door een uitvinding van Koenigsegg op gewone benzine en E85 (85% ethanol) kan rijden. Hij kan ook op een mix van die twee brandstoffen rijden.

AGERA
De Agera, in het Zweeds actie ondernemen, heeft zijn naam niet gestolen. Dat bewees hij op het autosalon van Genève in 2010 door het automerk in één klap veel verder te brengen. De auto kreeg een nieuw interieur dat werd beklemtoond door Koenigsegg's nieuwe verlichtingssysteem. Het had ook speciaal ontworpen wielen die werkten als turbines die de warmte uit de remmen van de auto konden wegnemen. Het bedrijf heeft ook het uitlaatsysteem volledig vernieuwd waardoor het erg energiezuinig en toch nog altijd compact en licht is. Hierdoor heeft de Agera 960 pk en kan hij dus zeker genoeg actie ondernemen.

AGERA R
'Hoe de Agera R werd geboren?': niet zo moeilijk. De makers werkten al zo'n 4 jaar met ethanolbrandstoffen en dus was het vanzelfsprekend dat ze eenzelfde soort motor in de Agera zouden steken. Het model kan op heel veel verschillende brandstoffen rijden maar als je het hoogste aantal pk's wilt behalen moet je op E85 (85%ethanol) of E100 (100%ethanol) rijden. Bij deze brandstoffen behaalde de auto maar liefst 1,140 pk. Als je weet dat de Koenigsegg CCX in 2008 een tijd van 29,2 seconden behaalde voor de 0-300-0 km/u-run weet je ook dat dit vandaag de dag nog altijd bijzonder snel is. Maar de Agera R brak dit record in een nog verbazingwekkendere tijd. Hij deed de 0-300-0 km/u-run in maar liefst 21,19 seconden. Dit spectaculaire resultaat liet de buitenwereld zien hoe ver het bedrijf was gekomen in 4 jaar (2007-2011).

AGERA S
De Koenigsegg Agera S werd in 2012 op de markt gebracht doordat er niet in alle landen de juiste brandstoffen aanwezig waren. Bij dit nieuwe model voegde het bedrijf ook nieuwe hard-en software toe. Hierdoor was de Agera S de eerste auto van Koenigsegg die rond de 1000 pk behaalde op alleen maar benzine. De auto mocht ook als eerste auto ter wereld met holle koolstofvezelwielen rijden. Deze wielen zijn beter dan de normale lichtmetalen versie omdat ze zo'n 40% minder wegen. Ze zijn speciaal ontworpen door Koenigsegg en heten dan ook Koenigsegg's AirCore holle koolstofvezelwielen. Koenigsegg is trouwens het enigste automerk die zijn wielen zelf maakt.

ONE: 1
Er zijn 7 voorbeelden van de Koenigsegg One: 1 op de markt gebracht sinds 2014. Wat zo verbazingwekkend is aan de wagen is dat hij evenveel kilo's heeft dan dat hij pk's heeft. De naam One komt dan ook door het feit dat de wagen een 1 op 1 verhouding heeft. Koenigsegg heeft heel veel nieuwe functies in de wagen gestoken waardoor hij nog comfortabeler is in dagelijks gebruik, nog altijd dezelfde prestaties levert en een prachtige uitstraling biedt. Je kan een One:1 herkennen aan de vergrootte luchtopeningen voor verbeterde koeling, het uitzonderlijke design en de speciale Michelinbanden die trouwens voor elke auto van Koenigsegg op maat worden gemaakt. Hij is het broertje van de Agera R maar rijdt net zoals de CCXR op E85 (85% ethanol), biobrandstof, racebrandstof en gewone benzine. In 2015 deed Koenigsegg (opnieuw) een gooi naar het record van de 0-300-0 km/u-run. Dit lukte en ze deden er zo'n 3 seconden af. De One:1 strandde op 17,95 seconden, weeral verbazingwekkend snel!

REGERA
De Koenigsegg Regera zorgde voor de ommekeer in het bedrijf van Koenigsegg. Dit komt deels doordat zijn drie elektromotoren en zijn krachtige twin-turbo V8 meer dan 1500 pk kunnen voortbrengen. Het bedrijf heeft ook een nieuwe technologie uitgevonden die ze bestempelen met de naam Koenigsegg Direct Drive. Hierbij brengen ze geen versnellingsbak aan waardoor alle kracht direct naar de achterwielen gaat. Door het niet aanbrengen van een versnellingsbak is de auto dus krachtiger maar ook lichter en hybride. In totaal zal Koenigsegg 80 Regera's produceren die nu al allemaal zijn verkocht. De wagen is ook de eerste in het rijtje die een inklapbare hydraulische vleugel heeft langs de achterkant. Onlangs is er op het autosalon in Genève een nieuw pakket voor de Regera voorgesteld, dit pakket noemen ze Ghost. Hierbij zijn er aanpassingen gebeurt aan de voorspatborden en de achterste zijpanelen.

AGERA RS
Bij de Agera RS heeft Koenigsegg de focus vooral gelegd op de racebaan, maar toch is ze nog altijd geschikt om op de openbare weg te rijden. Ze is het zusje van de One:1 en dat is te merken doordat hij van ongeveer dezelfde technologie gebruikmaakt als die wagen. Toch behoud hij de functionaliteit van de Agera S en R. Zo heeft hij bijvoorbeeld dezelfde grootte van de bagageruimte. Toch zijn er een paar verbeteringen toegevoegd. Zo heeft Koenigsegg er betere (en dus lichtere) isolatie aan toegevoegd, maar ook voorvleugels, zijschorten, enz.. De motor kan (in bepaalde landen) op E85 (85%ethanol) en op gewone benzine rijden waarbij hij 1160 pk kan behalen. Van deze auto zullen er in totaal 25 exemplaren worden gemaakt.

Agera Final
In 2016 besloot Koenigsegg te stoppen met de Agera-reeks omdat ze nu verder willen met de Regera. Als afsluiter wouden ze toch nog iets speciaals doen dus gingen ze de Agera Final bouwen. Het bedrijf is van plan slechts drie van zo'n exemplaren te produceren. Elk exemplaar zal uniek zijn omdat de koper mag kiezen welke mogelijkheden hij wil nemen. Voorlopig is er nog maar één Agera Final uit die men de Agera 1 noemt. Deze heeft een dak van glas, 1.360 pk en weegt 1288 kg.

Koenigsegg Jesko
De Koenigsegg Jesko, het laatste model van het Zweedse automerk is geïntroduceerd te Genève in 2019. De naam is opgedragen aan de vader van Christian, deze heette namelijk zo. Hij is medeverantwoordelijk voor het succes van Koenigsegg want hij heeft er heel veel van zijn geld in gestoken. Hij bleef ook altijd in zijn zoon, Christian, geloven. Nu even verder over de wagen. Deze heeft 1280 pk op gewone benzine en 1160 pk op E85 (85% ethanol). Hij is vooral bedoeld als wegraceauto en is dus ook zo ontworpen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb